Menu

Je hartslag als KPI

Sinds jaren bouw ik mee aan Voeding Leeft. We leren, inspireren, doorbreken en…. we groeien. De groei is bijzonder, groter dan dat ik vooraf had kunnen bedenken. Er is immers zoveel meer dan voor de verbeelding bekend is. De kunst is om daar bij stil te staan, te onderzoeken welke stap er nodig is en daarmee de grootst mogelijke beweging te maken die op dat moment mogelijk is. In verwondering kijken naar de kansen die er liggen en die dan oppakken.

En dat ging jarenlang goed.

We werden er steeds beter in. Het bracht ons waar we nu staan. In een organisatie met ruim 60 professionals die jaarlijks duizenden mensen met een chronische aandoening begeleiden om te ervaren wat een andere leefstijl met hen doet. Het resultaat: meer energie, minder pillen en een veranderend zorglandschap.

Zo werken, dat kunnen aanvoelen, is een kracht van ons en bracht ons heel dicht bij onszelf. Sterker nog, zonder onszelf zouden we er niet zijn. Een missie die niet alleen ons verder bracht. Ondertussen werden we groter, kwamen er meer mensen en waren er meer ogen op ons gericht. We hadden impact en waren niet meer onzichtbaar. Van kinder- naar grote mensenspel, zeg maar.

Als je groter wordt, lijkt dat ‘stappen in het onzekere’ en ‘luisteren naar je onderbuikgevoel’ lastiger. Want ik kan je verzekeren dat er dagelijks genoeg uitdagingen zijn om mee te gaan in de rat race. Van grotere partijen die met ons willen werken volgens de wetten van de systemen die daar gelden.

Van doelstellingen

Van plannen over 5 jaar

Van KPI’s

Van controle en maakbaarheid

Niets mis met doelstellingen, plannen en KPI, dat voorop. Ik gebruik ze ook in het aansturen van de operatie. Maar wel als sturingsinformatie in plaats van als einddoel. ‘Natuurlijk’ zul je zeggen, ‘dat is ook de bedoeling’. Toch zie ik in het dagelijks leven en om mij heen dat de uitwerking anders is. Targets en bonussen  voeren de boventoon en zijn opeens doel in plaats van middel.

En dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Want wat is er nou belangrijker, dat je je doelstelling haalt of dat je goed deed wat je moest doen en daardoor misschien zelfs verder kwam? Dat je onderweg bent tegengekomen hoe het anders kon en daardoor zelfs een grotere stap hebt kunnen nemen dan je vooraf gepland hebt of dat je binnen de lijntjes hebt gekleurd. Ik heb daar wel een beeld bij dat wel werkt. Niet alleen een beeld, ook heb ik gezien hoe dat bij ons werkt. En dat dat werkt.

Bij het groter worden wordt ook op mij de druk opgevoerd en kan ook ik uitgedaagd worden door de grootsheid van het spel. Het vergt discipline en hard werken om helder te blijven denken en ruimte te houden voor de kansen die er liggen en voor het ‘onderbuikgevoel’.

Dat kan alleen als ik dicht blijf bij wie ik ben en waarvoor ik dit doe. Als ik dingen doe waarbij ik het gevoel hebt dat het klopt, als ik de ruimte heb om contact te maken, om fouten te maken, om te bewegen, om te reflecteren. Dat ben ik op mijn best en zo kan ik er ook zijn voor de ander in alle rollen die ik in het leven heb: als programmadirecteur, als ontwikkelaar, als facilitator, als collega, als vriendin, echtgenote en moeder.

Omdat ik dat weet, heb ik zo mijn eigen practice en persoonlijke ontwikkeling, dagelijks, wekelijks, jaarlijks. En zo ga ik dagelijks de dag door en is er 1 cijfer dat voor mij heilig is. Dat cijfer liegt er niet om als het meer is dan goed voor mij is. Het enige cijfer dat mij aan het denken zet, mij aan het hart gaat en mij echt verder brengt.

Mijn hartslag als KPI.

Met dat cijfer als sturingsmiddel kan ik:

– dansend de dag door

– nieuwe ideeën blijven hebben

– leidinggeven zonder te duwen

– van en aan anderen leren

– blijven verhelderen

& groeien met Voeding Leeft

Hoe doe je dat dan – je hartslag als KPI?

Je hartslag spiegelt hoe je je voelt en hoe je in je vel zit. Je hartslag in rust geeft de beste indicatie en laat de trend van de dag, week of maand etc. zien. Een gezond, niet gestresst hart beweegt soepeltjes met de slagen mee. Met een fitbit of hartslagmeter kun je je hartslag gemakkelijk meten.

Begin je voor het eerst met meten dan is het goed om te onderzoeken wat de beste hartslag in rust voor jou is. Hierin kun je begeleiding krijgen, bijvoorbeeld van een hardloopcoach. Als je eenmaal je gemiddelde en gezonde hartslag gevonden hebt dan kun je hem inzetten als sturing. Blijf je periodiek binnen de kaders dan zul je ervaren dat je niet gehaast bent , niet achter de feiten aanloopt en misschien ook in flow werkt. Schiet je hartslag op bepaalde dagen, periodes of bijeenkomsten omhoog dan kun je dat als signaal zien om het anders aan te pakken en daarop te acteren. Een ademhalingsoefening een rondje door het bos, er zijn veel mogelijkheden om je hartslag weer op het juiste niveau te brengen.

Dat klinkt simpel en dat is het ook en als bij alles vraagt het discipline en mildheid om jouw juiste slag te vinden. Probeer het en het zal ook jou veel opleveren. Je hart klopt immers altijd.